کج‌راه

قصه‌هایم خاطره و خاطره‌هایم قصه می‌شوند.

کج‌راه

قصه‌هایم خاطره و خاطره‌هایم قصه می‌شوند.

آیا شما هم اسم بچه تان را به اصطلاح مدرن انتخاب کرده اید اما قبل یا بعدش اسم مذهبی هم اضافه کرده و در اغلب موارد در خطاب کردن بچه قسمت مذهبی اش را حذف میکنید؟ احتمالاً به نظر خودتان ترکیب دو اسم بی ربط خیلی جالب و خلاقانه است اما به نظر من شما جزء یکی از این دو دسته زیر هستید.

دسته اول کسانی که خودشان تکلیف خودشان را نمیدانند. هم خدا رو میخواهند هم خرما. از طرفی نمیخواهند اُمّل و عقب افتاده به نظر بیایند و از طرف دیگر از بی خدا شدن و به ظلمت بی دینی افتادن و جهنمی شدن میترسند. ژانر آدمهایی که شب عروسی دور از چشم پدرها و حاج عموها برای دوستانشان مشروب سرو میکنند و فردای عروسی غسل کرده، به قصد تیمن و تبرک و البته ماه عسل عازم مشهد میشوند. تازه دم ورودی حرم جلوی عروس خانم گرفته میشود که اول لاکت را پاک کن بعد بیا داخل! خوش به حالشان است که میتوانند این طور باشند. دنیا را که دارند، آخرت را هم که دیده؟ بعید نیست که همین مدل عبادت، خدا را خوش بیاید.

دسته دوم نان به نرخ روز بخورها هستند. همانهایی که هم از آخور میخورند و هم امکان خوردن از توبره را برای خودشان حفظ میکنند. هم میخواهند جلوی در و همسایه و فامیل شیک به نظر بیایند هم اگر جایی لازم بود بتوانند خودشان را مقید و مذهبی جا بزنند. نمیتوانم به چنین کسانی بابت ریاکاریشان حق بدهم ولی من که در این مملکت شتر گاو پلنگ زندگی میکنم و زنده مانده ام به خودم اجازه نمیدهم کسی را به خاطر دورویی اش سرزنش کنم.

در هر صورت بچه خودتان است، مختارید هر اسمی که دوست دارید برایش انتخاب کنید اما لازم میدانم قول یک دوست قدیمی رانقل کنم که میگفت تنها جایی که ترکیب سنت و مدرنیته به خوبی جواب داد، نصب شیلنگ کنار توالت فرنگی بود و لا غیر.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد